پیشینه پژوهش ابعاد و مولفه های هوش معنوی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد و مولفه های هوش معنوی(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی : عمومی » مبانی نظری
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
تعریف هوش
از هوش تعریف واحدی به دست نیامده و صاحب نظران مختلف آن را به گونه های متفاوتی تعریف کرده اند. نمی توان تعریف مشخصی از هوش به دست آورد که مورد توافق همه روانشناسان وابسته به رویکردهای مختلف باشد. با این حال عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است. گیج و برلاینر (1992) این عناصر را در سه دسته تقسیم کرده ا ند؛
- توانایی پرداختن به امور انتزاعی: منظور این است که افراد با هوش بیشتر با امور انتزاعی (اندیشه ها، نمادها، روابط، مفاهیم، اصول) سروکار دارند تا امور عینی (ابزارهای مکانیکی، فعالیتهای احساسی).
- توانایی حل کردن مسائل:یعنی توانایی پرداختن به موقعیت های جدید، نه فقط دادن پاسخهای از قبل آموخته شده به موقعیت های آشنا.
- توانایی یادگیری: به ویژه توانایی یادگیری انتزاعیات، از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نمادها و نیز توانایی استفاده از آنها(به نقل از سیف، 1387).
روانشناسان مختلف تعاریف گوناگونی از هوش ارائه کرده اند و همینطور هوش را به انواع مختلفی تقسیم کرده اند. از جمله اینکه؛ نظریه هوش سه بخشی استرنبرگ یکی از معروف ترین رویکردها درباره هوش است. طبق این نظریه هوش دارای سه چهره است؛ هوش تحلیلی، هوش آفریننده و هوش عملی. منظور از هوش تحلیلی، توانایی انسان در برخورد موثر با مسائل است. هوش آفریننده، تولید اندیشه های نو، پیشنهاد دادن روش های نو، برخورد متفاوت با مسائل و ترکیب اطلاعات به راههای جدید است و هوش عملی، توانایی پرداختن به مسائل و مشکلات زندگی روزانه است. هوارد گاردنر نیز یکی از نظریه پردازان هوش چندگانه، نظریه ای وضع کرده شامل هشت نوع هوش متفاوت به نام های؛ هوش زبانی (کلامی)، هوش موسیقیایی، هوش منطقی – ریاضی، هوش فضایی، هوش بدنی – جنبشی، هوش طبیعت گرایانه، هوش میان فردی و هوش درون فردی. در نظریه گاردنر هوش به صورت توانایی حل مسئله یا ساختن چیزی با ارزش تعریف شده است و افراد از لحاظ هوش های مختلف با هم متفاوتاند(کروکشانک ، جنکینس و متکالف ، 2006). وولفولک (2005) اشاره کرده است نظریه ی گاردنر تنها به این هشت نوع منحصر نمی شود گاردنر هوش روحانی یا معنوی را نیز مطرح کرده و آن را به عنوان توانایی اندیشیدن درباره پرسش های بزرگ مربوط به معنای زندگی تعریف کرده است.
هم گاردنر و هم استنربرگ معتقدند هوش در فرهنگ های مختلف به صورت های متفاوت ظاهر میشود.در جوامع غربی هوش بیشتر شناختی است و شامل پردازش اطلاعات است. در حالی که در جوامع شرقی مؤلفه های گوناگون عملکرد و تجربه انسان، از جمله شناخت، شهود و هیجان را در یک ارتباط کامل (یکپارچه) در بر می گیرد (سیف، 1387). در مجموع، هوش عموماً باعث سازگاری فرد با محیط می شود و روش های مقابله با مسائل و مشکلات را در اختیار او قرار می¬دهد. توانایی شناخت مسأله، ارائه راه حل پیشنهادی برای مسائل مختلف زندگی و کشف روش های کارآمد حل مسائل از ویژگی های افراد باهوش است(وولفولک،2005).
تعاریف هوش معنوی
هوش معنوی برای افرادی که می خواهند سؤالات زیر را در زندگی کشف نمایند مهم است:چرا ما اینجا هستیم؟ و ارتباط ما با دیگران ، اجتماع و جهان چیست؟ (سلمان ،2005). با ظهور این پارادایم جدید، چالش هایی در برابر تعریف و تشریح هوش معنوی بوجود آمد؛ هوش معنوی چیست ؟ کارکردهایش چه چیزهایی هستند؟ و اینکه آیا قابل یادگیری و بهبود است؟ این مسایل هنگامی توجه زیادی بر می انگیزاند که بخواهیم بدانیم چرا از هوش معنوی استفاده می شود ؟ و آیا استفاده از آن سود خاصی برای استفاده کنندگان دارد ؟ نویسندگان همه این مباحث را بیان نکرده اند و فقط برخی از دیدگاه ها را در قالب هوش معنوی ارائه کرده اند. چندین چالش در تعاریف پیشنهادی متفاوت و چند گانه نویسندگان هوش معنوی وجود دارد.
امونز ، لوین و زهر و مارشال ( 2000)، نوبل و ولمن ( 2001 )، سیسک و تورنس (2001 )، مک هاوک (2002 )، والش و وگان (2002 )، نازل (2004 )، چالز مارک (2004 )، اسکالر ( 2005)، سانتوس (2006 )، آمرام ( 2005/ 2007)، سیندی (2004/2008)، سینگ ( 2008)، سیسک (2008) به ارائه تعاریفی از هوش معنوی پرداخته اند که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می شود. بر اساس میزان هوش معنوی انسان قادر است به کارها و فعالیت هایش معنا و مفهوم بخشیده و با استفاده از آن بر معنای عملکردش آگاه شود و دریابد که کدام یک از اعمالش از اعتبار بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی بالاتر و عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازد (یانگ ، 2007).
ابعاد و مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه دانشمندان
هوش معنوی سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند. در حالی که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس، هوشیاری اوج یافته، تعالی و معنا در ارتباط است، هوش معنوی مستلزم توانایی هایی است که از چنین موضوعات معنوی برای تطابق و کنش اثر بخش و تولید محصولات و پیامدهای با ارزش استفاده می کند. به طور کلی می توان پیدایش سازه هوش معنوی را به عنوان کاربرد ظرفیت ها و منابع معنوی در زمینه موقعیت های علمی در نظر گرفت. به نظر می رسد که هر بحثی درباره هوش معنوی بدون شناخت دامنه وسیع تجارب معنوی ناکامل خواهد بود. هوش معنوی بر خلاف هوش منطقی که رایانه ها هم دارای آن هستند و بر خلاف هوش هیجانی که در پستانداران عالی نیز وجود دارد، منحصراً خاص انسان است که اساسی ترین و اصلی ترین نوع هوش است.
ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام
ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام در موارد زیر خلاصه می شود؛ دانش درونی، شهود عمیق، شناخت خود و یکی شدن با طبیعت و جهان، توانایی حل مسئله، هدایت باطنی و استفاده از سبک های تعالی مثل شهود برای حل مسائل، پذیرش و عشق به حقیقت، زندگی کردن در تعادل همراه با روحانیت و دیدگاه سیستمی کل گرا برای دیدن ارتباط درونی میان هر چیزی و غیره ( سهرابی ، 1387 : 17 ) و (آمرام، 2009).
فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد و مولفه های هوش معنوی(فصل دوم پایان نامه) به صورت زیر می باشد:
تعریف هوش
2- 2- 2- مفهوم معنویت
3- 2- 2- تاریخچه هوش معنوی
4- 2- 2- تعاریف هوش معنوی
3- 2- ابعاد و مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه دانشمندان
1- 3- 2- ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام
2-3- 2- ابعاد هوش معنوی از زهر و مارشال
3-3 - 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه امونز
4-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل
5-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه فریدمن و مک دونالد
6-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی وگان
7-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل و گان
8-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه مک مولن
9-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه سیسک
10-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه عبداله زاده و دیگران
4- 2- مدل های هوش معنوی
1-4- 2- مدل زهر و مارشال (2000 )
2-4- 2- مدل هوشی معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث ( 2004 / 2008 )
3-4- 2- مدل آمرام (2007 )
4-2 مدل کینگ (2008 )
5-2- معنویت و دین در سازمان
6-2- معنویت به مثابه هوش
7-2- هوش معنوی در محیط کار
8-2 هم سویی هوش و تجربه ی معنوی در توانایی حل مسئله
9-2- اندازه گیری هوش معنوی
10-2- کاربرد های هوش معنوی
پیشینه تحقیق
الف: تحقیقات داخلی
ب: تحقیقات خارجی
منابع فارسی
منابع انگلیسی
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید.
تعداد مشاهده: 55 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 35
حجم فایل:102 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی
پیشینه پژوهش سبک های هویت فردی و پیشرفت تحصیلی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های هویت فردی و پیشرفت تحصیلی(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی :
پیشینه پژوهش سبک های هویت فردی و پیشرفت تحصیلی, دانلود پیشینه پژوهش سبک های هویت فردی و پیشرفت تحصیلی
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
مقدمه
چهارچوب این پژوهش پنداشتی بوده و بر پایه مفاهیم " آموزش و هویت " استوار است که در این راستا مفاهیمی چون ارزشیابی و سنجش، اهمیت و ضرورت ارزشیابی، اهداف ارزشیابی با تاکید بر وضعیت تحصیلی و سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم-اجتنابی و بعد تعهد مورد بحث قرار می گیرند.
پس از نظام آموزش و پرورش، دانشگاه مهم ترین و اساسی ترین مکانی است که قادر است روحیه خلاقیت، ابتکار، خود باوری و اعتماد به نفس را در نسل جوان شکوفا سازد. دانشگاه ها از گرانبها ترین ذخایری هستند که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد. امروزه این مراکز، به لحاظ دارا بودن دانش و فن در بالاترین سطح تخصصی از اعتبار زیادی برخوردارند و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می شوند.
ذکر این نکته ضروری است که آموزش علوم پزشکی بخشی از نظام آموزش عالی است که با حیات انسان ها سروکار دارد و توجه به جنبه های کمی و کیفی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر سلامت جامعه را در گرو کیفیت خدمات، پیشگیری، آموزش بهداشت و درمان بدانیم، در این صورت وجود نظامی علمی و حرفه ای در دانشگاه به عنوان بستر واقعی تربیت این نیروی انسانی غیر قابل انکار است(39). از این رو حساسیت بیشتری نسبت به عملکرد، وضعیت و کیفیت این نظام در مقایسه با سایر نظام های جامعه وجود دارد. کیفیت یکی از موضوعاتی است که همیشه در آموزش عالی مورد توجه بوده ، اما شدت و قوت آن متفاوت است. از دهه 90 میلادی به بعد کیفیت از یک وضعیت حاشیه ای به یک مسئله برجسته و قابل توجه در کنار مسائل مالی تبدیل شده است. این مفهوم در آموزش عالی نسبت به سایر حوزه ها، بحث برانگیز تر و تصورات نسبت به آن متنوع تر است. در آموزش می توان کیفیت را حذف خطاها، اجتناب از اشتباه، ارائه خدمت کامل به وسیله موسسه و کادر آموزشی، بهبود دائمی جریان تدریس و یادگیری، توانائی در ارضای نیازهای دانشجویان، تضمین قابلیت دسترسی به آموزش، اثربخشی و در نهایت مطابقت با استانداردها دانست. از نظر یونسکو کیفیت در آموزش عالی مفهومی چند بعدی است که به میزان زیادی به وضعیت محیطی(زمینه) نظام دانشگاهی، ماموریت یا شرایط و استانداردهای رشته دانشگاهی بستگی دارد(2).
بنابراین در جهان امروز، ضرورت توجه به کیفیت آموزش و بهره وری حاصل از آن اهمیت ویژه ای دارد. امروزه، استمرار و پویایی متناسب با تحولات اجتماعی کیفیت آموزش تبدیل به مسئله مهم سازمان های درگیر در امر آموزش شده و متخصصان برنامه درسی برای این که بتوانند عملکرد خود و برنامه های درسی را بهبود بخشند، باید در روند کاریشان به کیفیت آموزش توجه نمایند. چون یکی از مهمترین و اساسی ترین فعالیت ها در چرخه برنامه ریزی، یافتن ارزش فعالیت های انجام شده و قبلی در قالب ارزشیابی است، در ارتباط با کار آموزش نیز میتوان ارزشیابی را از اساسی ترین مراحل فعالیت های آموزشی در جهت ارتقای کیفیت آموزش دانست.
آموزش در حکم تلاش انسانی، فرایندی متغیر و موضوعی محوری برای توسعه در ابعاد مختلف است. بدیهی است که هر نوع آموزشی به توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منجر نخواهد شد و فقط آموزش های متناسب و با کیفیت میتوانند فرد و جامعه را متحول سازند. ارزشیابی اشاره به فرایند تصمیم گیری، جمع آوری شواهد و قضاوت در خصوص نظام ها، برنامه ها، مواد، رویه ها و فرایند ها دارد و مهمترین برون داد ارزشیابی، پیشنهادها یا دستورالعمل هایی است که برای بهبود کیفیت آموزش تصمیم گیری در خصوص تغییر سیاست ها و خط مشی های نظام آموزشی به کار می رود. علاوه بر این، در ارزشیابی توجه به اهداف برنامه، فرایند ها، نتایج، پیامدها و... مدنظر میباشد. ارزشیابی از جمله مؤثرترین تدابیری است که میتواند تسهیل کننده کیفیت بخشی به امور باشد؛ تدابیری که با شناسایی وضعیت موجود، کشف نقاط ضعف و قوت، و تبیین اثرات خواسته یا ناخواسته برنامه و یا مؤسسه، منجر به شفافیت وضعیت موجود شده و در صورت مشاهده هر گونه مسأله و مشکلی، با گزینش راهکارهایی متناسب و به هنگام، در حرکت به منظور کیفیت بخشی به فعالیتها، محصولات، خدمات و... موفق عمل میکنند(3).
پیشرفت تحصیلی به عنوان یک متغیر وابسته تحت تاثیر یک عامل نیست. واقعیت آن است که عوامل و متغیر ها چنان در هم تنیده اند و با یکدیگر کنش متقابل دارند که تعیین نقش و سهم هر یک به دشواری، امکان پذیر است. از جمله عوامل فردی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان عزت نفس، هوش هیجانی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و غیره می باشند. با این وجود تحقیقات نشان می دهند که در بین این عوامل، عوامل فردی "با ماهیت شناختی اجتماعی" بیشترین تاثیر را بر پیشرفت تحصیلی دارند(7). واسطه های شناختی اجتماعی در تعیین موقعیت ها، نیازها، شایستگی های فردی و شخصیتی دانشجویان نقش دارند که آن نیز به نوبه خود بر اهدافی که دانشجویان جهت پیشرفت تحصیلی خود دارند؛ می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد(16-18). یکی از عوامل فردی شناختی اجتماعی موثر بر وضعیت تحصیلی که امروزه مطرح می باشد فرایند تکاملی هویت و فاکتورهای موثر بر آن است(19).
نیاز انسان، درک هویت یا توانائی انسان در آگاه بودن از خودش به عنوان موجودی مجزا و متفاوت است. انسان ها نیاز دارند برداشتی را از خودشان تشکیل دهند تا بتوانند بگویند " من منم" یا " من فاعل اعمالم هستم" (32, 38, 46).
مروری بر مطالعات انجام شده
مفهوم هویت و وضعیت تحصیلی از جمله مباحث بسیار مهم هستند که بر آینده فرد و کشور تاثیر می گذارد. در این بخش مقالات چاپ شده در داخل کشور در بخش ابتدایی و مقالات چاپ شده در خارج از کشور در بخش بعدی ،به ترتیب سال، ذکر شده اند. در این جا به ده مطالعه که کم و بیش به ذکر این مفاهیم و اهمیت آنها پرداخته است؛ اشاره می کنیم.
فرناز کشاورزی در سال 1388 پژوهشی توصیفی مقطعی را تحت عنوان تاثیر سبک هویت و هوش هیجانی در پیش بینی انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی انجام داد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک هویت و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل دانشجویان دختر و پسر با دامنه ی سنی 20 تا 35 سال است که در سال 1387 در شاخه های فنی- مهندسی، ادبیات، علوم اجتماعی_روان شناسی و هنر در دانشکده های دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز مشغول به تحصیل بودند. حجم گروه نمونه با توجه به منابع مالی، حجم جامعه ی آماری، روش پژوهش و بر طبق جدول مورگان (نقل از وزیری و همکاران، 1382) برآورد شده و تعداد 450 نفر به شیوه ی خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. از میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون- مدل گام به گام و جهت مقایسه از تحلیل واریانس آنووا استفاده گردید. در این پژوهش از سه پرسشنامه ی سبک هویتی برزونسکی، انگیزه ی پیشرفت هرمنس و هوش هیجانی برادبری- گریوز استفاده شده است.
پرسشنامه ی سبک هویتی برزونسکی: این پرسشنامه که در سال (1989) توسط برزونسکی در آمریکا تهیه شده و در سال) 1997)توسط برزونسکی مورد تجدید نظر قرار گرفته شامل 40 ماده است و آزمودنی ها با خواندن هر ماده بر اساس یک مقیاس5 درجه ای میزان موافقت یا مخالفت خود را در هر ماده مشخص می کند. پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت هرمنس : این پرسشنامه دارای 29 گروه عبارات4 جمله ای است. آزمودنی ها با خواندن هر گروه از عبارات، یکی از 4 جمله را که با آن موافقند بر می گزینند. پرسشنامه ی هوش هیجانی برادبری-گریوز: این پرسشنامه دارای 28 جمله است و قابلیت اجرای گروهی دارد. آزمودنی ها با خواندن هر ماده بر اساس یک مقیاس لیکرت 7 درجه ای میزان موافقت یا مخالفت خود را در هر ماده مشخص می کنند. این پرسشنامه مطابق با تعاریف نظری ارایه شده از هوش هیجانی دارای 4 زیر مقیاس و یک نمره ی کل برای هوش هیجانی است.
نتایج پژوهش حاکی از این است که بالاترین میانگین در کل نمونه ها مربوط به سبک هویت هنجاری و سپس سبک اطلاعاتی است و پائین ترین میانگین در میزان تعهد دیده می شود. اما در این پژوهش ارتباط معنی داری بین سبک های هویتی و پیشرفت تحصیلی دیده نشده است. در زمینه هوش هیجانی بالاترین میانگین در کل نمونه ها، مربوط به زیر مقیاس خود مدیریتی و پایین ترین میانگین در زیرمقیاس آگاهی اجتماعی دیده می شود و در زمینه ی عملکرد تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت میانگین عملکرد تحصیلی در دو گروه دختران و پسران دانشجو در کل نمونه و کلیه ی رشته های تحصیلی چندان تفاوتی ندارد. همچنین میزان انگیزه ی پیشرفت آنها نیز اندکی در دختران دانشجو بالاتر است. در ادامه با در نظر گرفتن متغیر ملاک (انگیزه پیشرفت) و متغیرهای پیش بین( هوش هیجانی و سبک هویت) ارتباط بین متغیرهای مورد نظر را از طریق محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون در سطح 99 درصد اطمینان با انگیزه ی پیشرفت ارتباط معنادار دارند. رگرسیون انگیزه ی پیشرفت بر سه متغیر مذکور معنادار است( p<0/0001). نتایج فوق را می توان این گونه تفسیر کرد که افزایش تعهد و مدیریت روابط به عنوان یکی از عوامل هوش هیجانی باعث کاهش انگیزه ی پیشرفت و سبک هویت اطلاعاتی، موجب افزایش انگیزه ی پیشرفت می شود .جهت بررسی سهم سبک های هویتی، هوش هیجانی و انگیزه ی پیشرفت در عملکرد تحصیلی از تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. هیچ یک از متغیرها ی مورد نظر با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار نداشتند و تمامی متغیرهای فوق تنها 2 درصد از واریانس یا تغییرات عملکرد تحصیلی را پیش بینی کردند. تمامی متغیرهای پژوهشی، با انگیزه ی پیشرفت، ارتباط معناداری دارند؛ با این توضیح که ارتباط انگیزه ی پیشرفت با سبک هویت اطلاعاتی، بیشترین رابطه ی معنادار را داشت(19).
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید.
تعداد مشاهده: 37 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 38
حجم فایل:287 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی
پیشینه پژوهش حافظه و ابعاد حافظه انسان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش حافظه و ابعاد حافظه(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی : عمومی » مبانی نظری
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
حافظه
حافظه چیست و چه ارتباطی با فرایند یادگیری دارد ؟ همه ماحافظه را یک پدیده می بینیم و در این مورد صحبت می کنیم که حافظه ما چه قدر ضعیف است یا حافظه دیگری چه قدر خوب است . در آموزش ، حفظ کردن اطلاعات تمرینی ضعیف به حساب می آید . اگر حافظه را از این دید نگاه کنیم ، آن گاه به نظر می رسد که حافظه واقعا برای شروع نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز موضوع کوچکی است . با این وجد ، اگر فکر کنیم که زندگی بدون حافظه چه شکلی دارد آن گاه درک ما تا حدودی فرق خواهد کرد . کسانی که حافظه خود را از دست داده اند ، در اصل ، بیشتر چیزی را که به هویت آنان شکل می دهد ، از دست داده اند . آنچه مه مارا بی نظیر می کند و بالاتر از آن ، این که تعیین می کند ما چه کسی خواهیم شد ، توانایی ما برای کسب و ذخیره اطلاعات جدید است . مفاهیم ، نظرات و احساسات جدید و در نهایت رفتار ما حاصل این توانایی ماست حافظه چیزی است که ما را قادر می سازد تا از طریق تجربه مطلب بیاموزیم ( پاتریشا ولف ، 2001 ).
در حقیقت ، حافظه برای بقا ضروری است . ما انسان ها بدون قدرت یادگیری ، ذخیره و یادآوری این که چگونه باید به خطرهای محیط جواب دهیم ، کجا باید بدویم یا بجنگیم و حتی چگونه بدویم یا بجنگیم ، شانس کمی برای زنده ماندن داریم . حالا که مساله این گونه روشن شد . از لحظ ظاهر ، تفاوت کمی بین حافظه و یادگیری وجود دارد و این دو آن چنان با ظرافت به هم مرتبط هستند که مطالعه یکی مطالعه دیگری نیز خواهد شد . ( پاتریشا ولف ، 2001 )
حافظه طوطی وار: حافظه طوطی وار تکرار ماشینی کلمات بدون فهم معانی آنهاست . کودکی که حافظه طوطی وار دارد ، حروف الفبا را بدون دانستن مفهوم آنها یاد می گیرد و آنگاه که به خانه برگشت فی المثل از مادر خود می پرسد « افلبا یعنی چه ؟ » که منظورش همان الفباست .
حافظه گذرا یا کوتاه مدت: بدنبال فعالیتی کسب می شود کهفرد بخاطر دلائلی نظیر امتحان اطلاعات دریافتی خود را در ذهن خویش ، فقط برای مدت زمان کوتاهی نگهداری کند . اعمالی همچون حفظ کردناعداد و کلمات، پیگیری یک سری دستورهای محدود ، یادآوری و بازسازی اشکال ، یا هجی یک کلمه بریا امتحان ، مثالهایی در اکتساب حافظه گذراست . یافته های تحقیقی که از کار برد آزمون بدست آمده نشان می دهد که کودکان ناتوان در خواندن در حافظه گذرای شنوایی و بینایی نیز از خود ضعف نشان می دهند ( پاراسکه و وپولوس و کرک 1969 ) . کارو ( 1967 ) دریافت افرادی که در یادگیری زبان خارجه ضعیف هستند در آزمون تکرار هجاهای بی معنی نیز پس از یک تاخیر کوتاه مدت ضعف نشان می دهند ، در حالیکه افراد مستعد در یادگیری زبان خارجی در انجام این نوع آزمون دچار اشکال نمی شوند (پاشازاده،1378)..
حافظه توالی و آن پاسخ خود به خودی در مقابل یادآوری های خاص می باشد ، مثلا گفتن روزهای هفته ، عمل شمارش ترتیبی اعداد ، نظم و ترتیب عناصرد در موارد یاد شده از اهمیت اساسی برخوردار است ، و یا اینکه توالی کلمات در یک جمله ، یک امر اساسی است . کودکی که به صورت فاعل ـ فعل ـ مفعول جمله می سازد ـ « بچه می خواهد شیر » ـ احتمالا در حافظه توالی وی اشکالی وجود دارد .
در حافظه مانا یا بلند مدت پیش از آنکه اطلاعات مورد نیاز یادآوری گردد لازم است که یک دوره طولانی در ذهن باقیمانده و ذخیره شود . شواهد فیزیولوژیک چندی وجود دارد کهنشان می دهد حافظه های گذرا و مانا در سازه های متعددی در درون مغز بایگانی می شود ( مگاون 1967 ) . پدیده به خاطر سپردن مطالب درسی کمی پیش از امتحان و فراموش کردن حجمی از آن مدتی پس از امتحان ، برای بسیاری از دانش آموزان امری آشناست . حافظه مانا مستلزم توانایی جذب و همانند سازی ، ذخیره کردن و بیاد آوردن اطلاعات در مواقع مورد نیاز است . این امر به مهارت فراگیر در شناخت هدف و مناسبات مطلب آموزشی و ربط آن به دانش گذشته وی بستگی دارد( ورگاسون 1968 ؛ وایزمن 1965 ).
پیشینه تحقیق
تحقیقات خارجی
- شرمن و هافمن (2002)شیوع اختلالات حرکتی چشم را در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به ترتیب 96 درصد و 95 درصد گزارش کردند در ضمن هافمن شیوع اختلالات هماهنگی دو طرفه جهت یابی و یک پارچگی بینایی حرکتی را به ترتیب 46 از 74 و 81 درصد گزارش کرده اند.
- گوین،لویی،وودز (1998)،درارتباط با شیوع نقصان مهارت های حرکتی ظریف بر روی 83 کودک 5 ساله که از لحاظ هوشی و عصبی طبیعی بودند انحام گرفت .در این تحقیق رابطه مهمی بین دستگاه بینایی ومهارتهای ادراکی و خواندن انجام گرفت .در این تحقیق رابطه مهمی بین دستگاه بینایی و خواندن با انجام مهارتهای حرکتی ظریف وجود داشت.
- هندرسون(1995) مهارت های دو دستی را تا حد زیادی وایسته به رشد دست یابی ، گرفتن و دست زدن ، رها کردن و مهارت های پیچیده درون دستی می داند و اعتقاد دارد وقتی هماهنگی دو طرفه پیشرفت کند کودکان دبستانی گره زدن و بستن دکمه و بند کفش را می آموزند.
- هورناک و شام وی (1988) در پژوهش خود نشان دادند نقص در سازماندهی حسی در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بگونه ای گسترده روی کفایت حرکتی آنها اثر می گذارد.
- کفارت(1981) بیان می دارد که کودکان مبتلا به به ناتوانی های یادگیری در ادراک و حرکت دچار اشکال شده و دنیای ادراکی – حرکتی متزلزلی را در سن 6 سالگی در مقایسه با کودکان عادی ایحاد می کنند(منشی طوسی،1370).
تحقیقات داخل کشور
کاظمی(1386) رابطه ی بین آموزش پیش دبستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاس اول را مورد مطالعه قرار دادند. از یافته های این پژوهش چنین برمی آید که دانش آموزان طبقه ی پایین و متوسط بهره ی بیشتری از این نوع برنامه ها می برند. هم چنین، یافته ها تفاوت معناداری بین نمرات خواندن دو گروه با آموزش پیش دبستانی و بدون آن را نشان داده اند .
تحقیقی دیگر در زمینه رشد گفتار و زبان توسط مهدی پور در سال 1382 با عنوان « بررسی تاثیر محرومیت محیطی بر رشد گفتار و زبان کودکان شیرخوارگاه » انجام شد سه شاخص در این تحقیق سه شاخص
مورد بررسی قرار گرفت؛ شاخص درک و بیان مفاهیم زبانی 2- شاخص های واژگان دستوری 3-شاخص میانگین طول گفتار و جمله.نتایج بدست آمده نشان داد محرومیت محیطی بر میزان درک و بیان مفاهیم زبانی کودکان موثر بوده است اما بر درک بسیار تاثیر بیشتری تا بیان داشته است.
حسن زاده(1380) نیز در زمینه ی بررسی تفاوت های دختران و پسران از لحاظ ظرفیتهای زبان شناختی تحقیقاتی را بر روی کودکان 6 تا 12 ساله شهر اصفهان انجام داد ، اما این تحقیق به هیچ گونه تفاوتی دست نیافت.
عرشی(1379) با تحقیقی به بررسی و مقایسه ی شاخص های نحوی و واژگان کودکان 3 تا 5 ساله کودکان فارسی زبان پرداخت و بر روی 63 کودک نشان داد که طول واژه ها و جمله ها با افزایش سن و قرار گرفتن کودک در بازی های آزاد و افزایش نقش ها در بازی آزاد بطور معناداری افزایش می یابد.
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید.
تعداد مشاهده: 53 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 19
حجم فایل:110 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی
پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی :
پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
مفهوم عشق
ملا صدرا از عشق حقیقی در مقابل عشق مجازی سخن می گوید . عین القضات از عشق کبیر (عشق خدا به انسان ) ، عشق صغیر (عشق انسان به خدا) و عشق میانه (عشق انسان به انسان ) سخن به میان آورده و می گوید همین عشق میانه است که بوعلی سینا آنرا عشق ظرفا به خوبرویان می نامد و سهروردی آنرا در عشق یعقوب و زلیخا به یوسف می بیند و مولانا آنرا در عشق به شمس تبریزی تجربه می کند . گروهی این عشق را مذموم دانسته اند و گروهی نیز از درک آن عاجز مانده اند . برخی آنرا نوعی بیماری درونی و نفسانی خوانده اند و برخی هم آنرا جنون الهی به شمار آورده اند و اما بسیاری نیز آنرا ستوده اند و از فضایل نفسانی خوانده اند تا جایی که عین القضات ، عشق میانه را برای رسیدن به عشق خدا ضروری می دانست.ابو علی سینا در کتاب قانون ، مرض عشق را این گونه توصیف کرده است : " عشق مرضی است وسوسه انگیز و به مالیخولیا شباهت دارد . سبب این بیماری آنست که انسان فکر خود را به کلی به شکل و تصویرهایی مبذول می دارد و در خیالات خود غرق می شود و شاید آرزوی آن نیز در پدید آمدن بیماری کمک کند و ممکن است آرزوی کمک نکند ولی این تمرکز فکر متمادی سبب بیماری می شود( صنعتی، 1374 ). درمتون دینی اسلامی عشق در مرتبه ای بسیار عالی تر توصیف شده است و بعنوان عالی ترین تجلی عالم هستی ، قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی سوق می دهد ، خدا انسان را به گونه ای آفریده است که وقتی به سوی نور وجود مطلق متمایل می شود با تمام وجود به سمت آن کشیده می شود به این ترتیب عشق کشش قلب انسان است به سوی خدا. این تعبیر در قرآن کریم و در متون اسلامی با عباراتی مانند حب نشان داده شده است . حب یا عشق ماهیتی انسانی دارد و هدف اصلی آن نیز خداست ولی در پاسخ به این که چرا عشق که اصالتا می باید متوجه خدا باشد ، به انسان ها تعلق پیدا می کند باید گفت که عشق در مراتب پایین تر انسانی به سمت نشانه هایی از جمال و کمال الهی که در انسان ها بعنوان خلیفه ی او به ودیعه گذاشته شده است ، متوجه می شود.
سبکهای عشق ورزی
نظریه های روان تحلیل گری
این نظریه پردازان به صورت سنتی بر انگیزه های ناهشیار تأکید می کنند . فرد برای تکرار روابط دوران کودکی با والدینش می خواهد با فردی که صفات ایدآلش را دارد (گمان یا فرافکنی می کند) ارتباط بر قرار نماید. بعد از اینکه معشوق را واقعا دید، منجر به یک رهایی احتمالی می شود.
نظریه های یادگیری اجتماعی
نظریه های یادگیری اجتماعی در مورد عشق، نظریة وابستگی متقابل می باشد که کلی و تیبوت در سال 1978 پدید آوردند. در این الگو جذابیت برای ارتباط با یک دوست یا در نهایت عشق به این دوست به عنوان موقعیتی توصیف می شود که در این موقعیت افراد یک رابطه را به عنوان پیامد مثبت دریافت می کنند. این عمل در ارتباط با انتظارات ارتباطی پایه ای است. در ابعاد دیگر این مدل، عشق، به عنوان اشاره به موقعیتی درک می شود که در آن موقعیت یک دگرگونی انگیزشی که از رفتار بر اساس پایه های علاقه به خود فوری نشئت گرفته و به رفتار بر اساس بنیان های توجه گسترده تبدیل می شود که این توجه گسترده شامل دوست و ارتباط نیز می شود. بنابراین، عشق، مستلزم آمادگی برا ی بیرونی سازی و حتی فداکاری برای فایده رساندن به دیگران می باشد(کریمی، 1386).
نظریه توسعه خود
الگوی توسعة خود را آرون ارائه کرده است. این الگو این گونه فرض می کند که مردم برای توسعة خود، انگیزه دارند. توسعة خود، شامل متغیرهایی مانند دیدگاه ها، توانایی ها و هویتی قرار داده می شود. یکی از شیوه هایی که برای تحقق این امر انجام خود است که در اختیار است؛ زیرا در این روابط هر فرد، دیگران یعنی، روابط نزدیک می دهند، استفاده از درک خود دیدگاه ها، توانایی ها و هویتشان را تا حدی آن طور که هست، جزئی از این می کند. به ویژه در مورد عشق گفته می شود که عشق توصیف موقعیتی است که در آن ، عاشق سطح بالایی از توسعة بالقوه را که در دسترس است و از ارتباط با فرد دیگری نشئت گرفته، ادراک می کند. اگر اندازة توسعه یا توسعة بالقوه ادراک شده خیلی بالا باشد، تجربة عشق شدیدتر می شود (آرون، 1997)
تحقیقات مربوط به سبکهای عشق ورزی
فرحبخش و شفیع آبادی (1385) در تحقیقی به بررسی ابعاد عشق ورزی بر اساس نظریه سه بعدی عشق در چهار گروه زوج های در مرحله نامزدی، عقد، ازدواج و دارای فرزند پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از 500 نفر زوج پنج منطقه شهر اصفهان بدست آمده نشان می دهد که بین میزان عشق ورزی در مراحل مختلف زندگی زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه بین جنسیت آزمودنیها و مراحل تحول زندگی زناشویی در عشق ورزی تعامل وجود دارد.
واعظی و همکاران (1387) در تحقیقی به بررسی تاثیر عشق ورزی در رضایتمندی زندگی زناشویی پرداخته است. نتایج این تحقیق که از 30 زوج بین سنین 25- 35 ساله شهر کاشان بدست آمده است نشان داد؛ بین عشق ورزی و رضایتمندی زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد.
عبدی و گلزاری (1389) در تحقیقی به بررسی ارتباط میان سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیتی پرداخته اند. یافته های این پژوهش که از بین 140 نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجویان دانشکده علوم حدیث شهر ری بدست آمده نشان داده؛ رابطه سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت معنادار می باشد.
یوسفی و همکاران (1390) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک های عشق ورزی و کیفت زندگی زناشویی در میان افراد متاهل پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از 180 زوج متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بدست آمده نشان می دهد؛ سبک های عشق ورزی دوستانه، رومانتیک و واقع گرایانه با رضایت زناشویی، انسجام زناشویی و توافق زناشویی رابطه مثبت و سبک های عشق ورزی شهوانی، بازیگرانه و فداکارانه با رضایت زناشویی، انسجام زناشویی و توافق زناشویی رابطه منفی دارند.
فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی(فصل دوم پایان نامه) به صورت زیر میباشد:
2-3- مفهوم عشق
2-4- سبکهای عشق ورزی
2-4- 1- نظریه های روان تحلیل گری
2-4- 2- نظریه های یادگیری اجتماعی
2-4- 3- نظریه توسعه خود
2-4- 4- نظریه رابرت استرنبرگ (1988)
2-4- 5- نظریه آبراهام مازلو (1970)
2-4- 6- نظریه اریک فروم (1961)
2-4- 7- نظریه هاتفیلد و رپسون (1993)
2-4- 8- نظریه رولومی (1978)
2-4- 9- نظریه نظریه رابین (1970)
2-4- 10- نظریه سوزان هندریک و کلاید هندریک ( 1997 )
2-4- 11- نظریه نظریه سبکهای عشق ورزی لی
تحقیقات مربوط به سبکهای عشق ورزی
منابع فارسی
منابع لاتین
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید.
تعداد مشاهده: 68 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 26
حجم فایل:203 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی
پیشینه پژوهش یادگیری خود تنظیمی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری خود تنظیمی(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی : عمومی » مبانی نظری
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
یادگیری خود تنظیمی
به اعتقاد روان شناسان هر رفتاری که از ما سر می زند، معلول یادگیری است. بدین معنی که یک رشته از یادگیری های ساده تر موجب یادگیری های پیچیده تر می شوند. به علاوه چون محیط زندگی افراد آدمی همواره در معرض تغییر است، انسان برای غلبه بر این دگرگونی ها ناچار از یادگیری است (مختاری، 1389).
یادگیری، یک فرایند است. در هر فرایند، عوامل و متغیرهایی در حال تعاملاند. بر خلاف گذشته که تصور میشد توانایی یادگیری هر فرد، تابعی از میزان هوش و استعدادهای اوست، در چند سال اخیر این نظریه در میان ز ممغیرذاتی نیز در این رابطه، مهم قلمداد میشوند. یکی از این موارد «راهبردهای یادگیری» است که روانشناسی تربیتی در کشف این راهبردها، در چند سال اخیر، پیشرفت زیادی داشته است. یادگیری برای انسان و سایر موجودات زنده، اهمیت بنیادینی دارد. در عمل، تمام فعالیتهای روزانه ما (صحبت کردن، فهمیدن، خواندن، ارتباط اجتماعی و...) وابسته به دریافت و ذخیره اطلاعات از محیط پیرامون ما میباشد. حافظه و یادگیری، ما را قادر میسازد تا مهارتهای تازه آموخته و رفتارهای تازه در خود ایجادکنیم. بدون یادگیری احتمالاً هیچگونه حیات انسانی وجود نمیداشت ( مفاخری و معتمدی، 1390 ).
در دهه های اخیر نقش و اهمیت راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد خود تنظیمی فرایند پیچیده ای است که تغییراتی را در مهارت ها، خود نظم دهی، دانش راهبردی، توانایی ها و انگیزش یادگیرندگان ایجاد می کند (گراهام و هریس ، 2005). بیش از دو دهه است که نقش الگوی خود تنظیمی به عنوان یک رویکرد آموزشی برای تحول راهبردهای تحصیلی و خود نظم دهی در بین دانش آموزان ثابت شده است (علی بخشی، آقا یوسفی، زارع، بهزادی پور، 1390).
خودتنظیمی در یادگیری از مقوله هایی است که به نقش فرد در فرایند یادگیری توجه دارد. این سازه ابتدا در سال 1967 توسط بندورا مطرح شد. زیمرمن (1986)، نیز به عنوان یکی از نظریه پردازان تئوری شناختی – اجتماعی، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی را نوعی یادگیری تعریف کرده است که در آن دانش آموزان به جای آنکه برای کسب مهارت و دانش، بر معلمان و والدین یا دیگر عوامل اموزشی تکیه کنند، شخصاً کوشش های خود را شروع و هدایت می کنند (مفاخری و معتمدی،1390). به عبارت دیگر یادگیری خود تنظیمی به مشارکت فعال یادگیرنده از نظر رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری برای بیشتر کردن یادگیری اطلاق می شود (سبحانی نژاد و عابدی، 1385).
مفهوم یادگیری خود نظم یافته از نظریه اجتماعی – شناختی بندورا (2006)، نشئت گرفته است که در آن فرض می گردد بین فرایندهای شخصی، محیطی و رفتاری علیت متقابل برقرار است. میزان استفاده فراگیران از راهبردهای خود تنظیمی یادگیری نه تنها به دانش آنان درباره این راهبردها بستگی دارد، بلکه به فرایندهای تصمیم گیری فراشناختی و پیامدهای یادگیری در محیط آموزشی نیز مرتبط است. در مجموع، مفهوم یادگیری خود نظم یافته، به کاربرد خودتنظیمی در مسائل یادگیری، به ویژه آن گونه از یادگیری اطلاق می شود که در بافت کلاس و محیط آموزشی به وقوع می پیوندد ( سیف، 1390).
پیشینه تحقیقتحقیقات انجام شده در داخل کشور
آریا پوران و همکاران (1392)، در پژوهشی به بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین سبک مدیریت کلاس تعامل گرا و سبک مداخله گر معلمان با پیشرفت ریاضی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده سبک های مدیریت کلاس تعامل گرا و مداخله گر معلمان به عنوان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی پیشرفت ریاضی دانش آموزان شناخته شد.
بخشایش (1392) با بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با ویژگی های شخصیتی معلمان نشان داد که بیشتر معلمان مورد بررسی دارای سبک مدیریت تعاملی می باشند. تحلیل داده ها نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی معلمان و سبک مدیریت آن ها رابطه وجود دارد. نتایج بیان داشت که معلمان زن و مرد، از لحاظ سبک مدیریت کلاس با یکدیگر تفاوتی ندارند.
خانی، باقری و دانشیار (1392)، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که با آموزش خود تنظیمی می توان به دانش آموزان کمک کرد تا به پیشرفت تحصیلی بیشتری دست یابند. آموزش و پرورش معلمان نیز باید شرایط لازم برای پیشرفت دانش آموزان در این زمینه را فراهم نماید.
غلامعلی لواسانی، اژه ای و داودی (1392)، به منظور شناخت میزان اثربخشی راهبردهای خود تنظیمی پژوهشی را بر روی دانش آموزان پایه اول دبیرستان به انجام رساندند. یافته ها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر افزایش مهارت های دانش آموزان اثر مثبت و معنی دار داشته است و این راهبردها باعث افزایش تلاش و درگیری شناختی دانش آموزان می شود، لذا چنین نتیجه گرفته اند که آگاهی و اطلاع دانش آموزان از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و بکارگیری آن ها در امر مطالعه و یادگیری اثربخش می باشد.
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید.
تعداد مشاهده: 56 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 73
حجم فایل:335 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی - موارد مشابه :
- آزمون دکترای حسابداری سال 93 نیمه متمرکز
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش پنج عامل بزرگ شخصیت
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش شغلی
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش الگو تدریس
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش اعتماد به نفس
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی
- چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیمرخ روانی و شخصیت
- اصول و مقررات ساختمان سازی
پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه)
دسته بندی : عمومی » مبانی نظری
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
انگیزه پیشرفت
در قرن جدید با پیشرفت سطح رفاه بشر، شاید دیگر مسائلی مانند نیازهای زیستی نتواند محرک نیرومندی برای به جریان انداختن زندگی بشر باشد و حالتی از پوچی و بیهودگی در حال گسترش است. بنابراین اگر بتوانیم افراد جامعه را به سوی زندگی ای بهتر سوق دهیم، یعنی این نگرش که باید در تمام مراحل زندگی هدفی برای پیشرفت خود داشته باشیم و در واقع انگیزه پیشرفت ایجاد کنیم، میتوانیم بسیاری از مشکلات روانی را کاهش دهیم. این مسئله در روانشناسی مثبت نگر حتی به عنوان یک روش درمانی مورد توجه قرار گرفته است. بگونه ای که به فرد میآموزند که در هر موقعیتی حتی وقایع ناگوار زندگی به دنبال فرصتهای ایجاد شده باشد، نه این که در جریان افکار منفی خودکار خود گرفتار شود. در روانشناسی مثبت نگر، پیشرفت هدف نیست بلکه منظور اصلی ایجاد هدف در زندگی است (کورِی، ساتویندر و ادواردو ، 2010). البته این که فرد خود را گرفتار ملاکهای رقابتی اجتماعی کند کار درستی نیست، پیشرفت باید با توجه به ملاکهای فردی و برای تامین نیاز به شکوفایی فرد باشد و فرد باید بیاموزد که بیشتر بر مبنای انگیزههای درونی خود رفتار کند تا در صورت عدم موفقیت از مسیر پیش رفت باز نماند (کوهن، فریدریکسون، برون و کان وی ، 2009).
در مورد انگیزه پیشرفت تعریفهای مختلفی ارائه شده است بنا به تعریف ویلدر (1989) این انگیزه عبارت است از میل و اشتیاق یا تلاش و کوششی که افراد برای رسیدن به هدفی یا تسلط بر امور، افراد یا اندیشهها و دستیابی به یک معیار متعالی از خود نشان میدهند. بر اساس تعریفی دیگر، انگیزه پیشرفت سائقی برای پیشی گرفتن از دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه به ملاکهای مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت است (روبینز ، 1993). همچنین، گیج و برلانیر (1992) انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت در زمینه فعالیت خاص تعریف کرده اند. بسیاری از محققین عقیده دارند که انگیزه پیشرفت یکی از صفات شخصیتی نسبتا پایدار است که منشا بسیاری از رفتارهاست. افراد از نظر داشتن انگیزه پیشرفت با هم متفاوتند. برخی دارای انگیزه پیشرفت بالا هستند و برای به دست آوردن موفقیت و دستیابی به هدفهای خود تلاش میکنند و برخی دیگر انگیزه پیشرفت پایینی دارند (اتکینسون، 1966).
نظریههای انگیزش پیشرفت
نظریه تولمن
تولمن معتقد بود که رفتار هدفمند است. به عنوان مثال، افراد همیشه برای رسیدن به مکانهای خاصی رانندگی می کنند یا این که آنها همیشه برای رفتن به مکان خاصی از منزل خارج می شوند. وقتی که هدف مورد نظر به دست آمد، رفتار نیز متوقف می شود. علاوه بر این، رفتار شامل شناخت و دانش نیز می باشد. افراد برای رسیدن به هدف های خود به میزان زیادی به فرضیه ها و انتظارت خود وابسته اند. به عنوان مثال، یک کتابدار وقتی که قفسه کتابخانه را جستجو می کند، این جستجو از فرضیه ها یا انتظارات خاصی ناشی می شود. کتابدار می داند کجا را بگردد و میداند هنگامیکه آنجا را بگردد چه چیزی خواهد یافت. در مورد اهداف مورد نظر برای انگیزه پیشرفت نیز، فرد بر اساس فرضیه ها و انتظارات، میزان تمایل خود را تنظیم می کند زمانی که فرضیه او این باشد که به امکان زیاد می تواند در کالج نمره الف باشد و توانایی این کار را دارد و پیش بینی می کند که در صورت مطالعه مناسب، این هدف دست یافتنی است، در او این تمایل ایجاد می شود که خود را وارد چالشی برای نمره الف شدن کند. اما در صورتی که او میزان توانایی خود را پایین تر از این هدف در نظر بگیرد یا تصور کند که ممکن است به صورت ناعادلانه ای نمره دهی انجام می شود انگیزه ای برای پیش رفت در مرتبه علمیخود در کلاس انجام نمی دهد (به نقل از پانگ ، 2010)
اصطلاحاتی که تولمن برای هدف و شناخت به کار برد، به ترتیب «خواست » و «انتظار » میباشند. خواست ها از نیازهای بدنی مانند گرسنگی، تشنگی، میل جنسی، خواب و درد سرچشمه می گیرند. منظور از هدف، تمایل برای به دست آوردن یک پدیده محیطی است که بتواند خواست بدن را ارضا کند. انتظارات زمانی ایجاد می شوند که افراد قصد دارند پدیدههایی را جستجو کنند که خواست هایشان را ارضا کنند. منظور از شناخت، نقشه شناختی اکتسابی فرد است در مورد این که چه چیزی در محیط به چه چیزی می انجامد. جستجو های محیطی برای پدیدههایی که خواست ها را ارضا می کنند تصادفی نیستند، بلکه همواره انتظارت آن ها را هدایت می کنند (به نقل از پانگ، 2010).
نظریه لوین
دیدگاه لوین در زمینه انگیزش، همانند دیدگاه تولمن، فرد را به عنوان یک ارگانیسم هدف گرا در نظر می گیرد. فرد همیشه به چیزی نزدیک یا از آن دور می شود و آن چیزی که باعث نزدیک شدن یا دور شدن فرد می شود نیاز است. نیازها نه تنها از خواست های بدنی ایجاد می شوند بلکه از خواست های روانی هم نشأت می گیرند. نیازها، قصدها را به وجود می آورند. به عنوان مثال، نیاز به یک جفت کفش نو، قصد رفتن به فروشگاه را به وجود میآورد. وقتی که قصد ایجاد شد، به دنبال آن تنش نیز ایجاد میشود تا این که آن تنش از طریق رفتار پایانی (رفتار گرایشی یا رفتار اجتنابی) کاهش یابد. سازه شناختی لوین، جاذبه بود، که منظور ارزش مثبت یا منفی پدیدههای محیطی برای فرد است. به عبارت دیگر، موضوعات جالب و کاهش دهنده تنش، جاذبه مثبت و موضوعات تهدید کننده و تنش زا، جاذبه منفی پیدا می کنند. بنابراین میتوان برای افزایش انگیزش پیشرفت احساس نیاز به پیشرفت را در افراد افزایش داد تا آنها با کاهش تنش ناشی از آن تلاش خود را افزایش دهند. (برونستین، 2010).
در زندگی اجتماعی نیز بسیاری از نیازها، نیازهای اکتسابی است اینکه یک فرد جایزه نوبل دریافت کند در بسیاری از دانشمندان تنش بسیار زیادی ایجاد میکند و آنها را وا میدارد که به میزان زیاد و برای سالیان زیاد تلاش کنند، این در حالی است که گرفتن چنین جایزه ای هیچ یک از نیازهای زیستی آنها را تامین نمیکند و در بسیاری موارد تامین نیازهایی مانند خواب و استراحت را نیز مختل میکند. در واقع عامل تعیین کننده میزان تنش ایجاد شده است. در هدفهای مختلف موجود، هدفی که تنش بیشتری ایجاد میکند رفتار انسان را به سمت خود جهت میدهد (برونستین، 2010).
پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج کشور
خلیلی آذر (1386) در مطالعه ی خود با عنوان مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی بیان داشت که بین هوش هیجانی دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد و هوش هیجانی نیز با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در رابطه است.
پیرخائفی و همکاران (1386) در پژوهشی با عنوان مقایسه خلاقیت و هوش دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی بیان داشتند که بین میانگین خلاقیت و هوش دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد.
تمنایی فر و گندمی(1390) در مطالعه ای با عنوان رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بیان کردند که بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد. و میانگین نمرات انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت معنی داری وجود دارد به این صورت که انگیزه پیشرفت دختران بیشتر از پسران است.
فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های انگیزه پیشرفت(فصل دوم پایان نامه) به شرح زیر می باشد:
انگیزه پیشرفت
2-2-2- انواع انگیزه پیشرفت
2-3- نظریههای انگیزش پیشرفت
2-3-1- نظریه تولمن
2-3-2- نظریه لوین
2-3-3- دیدگاه مک کللند
2-3-4- نظریه دسی در زمینه انگیزش
2-3-5- دیدگاه نیکولز
2-3-6- الگوی هدف گرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری
2-3-7- نظریه اندرو
2-3-8- دیدگاه نظریه مثبت نگر
2-4- پیشایندهای انگیزه پیشرفت
2-4-1- پیامدهای انگیزه پیشرفت
پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر
2-11-1- پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج کشور
منابع فارسی
منابع لاتین
چیزی که این فایل را با بقیه فایل ها متمایز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرینت بودن آن می باشد تا خریدار از خرید خود کاملا راضی باشد.
نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید..
تعداد مشاهده: 50 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 21
حجم فایل:108 کیلوبایت
- راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده کلیه پژوهشگران - محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش با زبان فارسی
موارد مشابه:
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش قصه گویی
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش عقب ماندگی ذهنی
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش روش یادگیری در حد تسلط
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش خانواده
- پاورپوینت معنویت سازمانی
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش خانواده الگو های انفرادی
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش توانبخشی
- چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش تعارضات زناشویی
- بررسی و تحقیق در مورد وسایل حفاظت فردی
ربات انتقال مطالب از فید (Rss) به بلاگفا
ربات Feed To Blogfa (انتقال مطالب از فید به بلاگفا)
ارسال کامل مطالب از فید به وبلاگ تحت سرویس دهی بلاگفا
کاملا خودکار و قابل اجرا روی تمام نسخه های ویندوز
ارسال نامحدود عناوین موجود در فید
توضیحات کامل نرم افزار :
این ربات مطالب موجود در فید (خوراک خبری یا Rss) وبسایت ها را برداشته و به وبلاگ شما در بلاگفا ارسال می کند.
در صورتی که مطلب دارای هرگونه لینک ، عکس یا مطالب چندرسانه ای باشد و این محتوا در فید موجود باشد ، به وبلاگ شما منتقل می شود.
انتقال با سرعتی خوب و مطلوب انجام می شود و هیچ نیازی به دخالت کاربر ندارد ، همچنین میتواند مینیمایز شده و کار خود را انجام دهد.
امکانات و مزایا :
– ارسال محتوا از تمامی فید ها
– قابلیت درج تصاویر موجود در فید
– ارسال نامحدود هر تعداد مطلب موجود در فید
– سرعت خوب در ارسال مطالب
– ذخیره لینک ها در فایل متنی
تصاویری از محیط برنامه :
______________________________________________________________________________
شما میتواند برنامه را بصورت آنلاین خریداری کرده و بلافاصله دانلود کنید :
قیمت نرم افزار : 25,000 تومان
جهت خرید سورس کد با ما تماس بگیرید : 09152047055
پشتیبانی و مشاوره خرید :
شماره تماس : 09217604761 (تلگرام و تماس تلفنی)
ارتباط از طریق تلگرام : SajjadAfzali@
آدرس ایمیل : VsOneDeveloper@Gmail.Com
نوشته ربات انتقال مطالب از فید (Rss) به بلاگفا اولین بار در سافت بای سورس پدیدار شد.